Documentaire LUISTER over De Kindertelefoon zondag 29 april op tv

‘Een juweel van een kinderdocumentaire’, De Groene Amsterdammer

LUISTER, de kinderdocumentaire die Gouden Kalf winnares Astrid Bussink over De Kindertelefoon maakte, wordt zondag 29 april om 19.25 op NPO 3 uitgezonden. De documentaire ging afgelopen november in première op IDFA en won sindsdien al twee prijzen.

Alles passeert de revue
LUISTER toont hoe het leven soms behoorlijk overweldigend kan zijn als je opgroeit. Dat blijkt wel uit alle chat- en telefoongesprekken die De Kindertelefoon dagelijks voert met kinderen die op zoek zijn naar een luisterend oor. Werkelijk alles passeert de revue. Er wordt gebeld over scheiden en over schoppen. Over verhuizen en verliefd zijn. Over zingen en zoenen. Over pizza's en cavia’s. In LUISTER komen deze telefoongesprekken samen tot één spannende vertelling.

‘De docu is prachtig en geestig vormgegeven, bevat ook lichtere zorgen en biedt het besef, juist bij kijkende kinderen, dat er naar bellende kinderen héél goed wordt geluisterd, dat er voortreffelijk wordt gereageerd en dat dat voor bellers een hele opluchting is. Waar gebeurd, maar geanonimiseerd’ - 04 april 2018, De Groene Amsterdammer

Nu al gelauwerde documentaire
LUISTER wordt aanstaande zondag uitgezonden op NPO Zapp in het kader van Zapp Echt Gebeurd. De documentaire won afgelopen weekend nog de Go Short award voor de beste Nederlandse korte film. Eerder won LUISTER al de Speciale Juryprijs op IDFA. LUISTER is geproduceerd door documentaireproductiebedrijf Een van de jongens in coproductie met KRO-NCRV.

LUISTER on tour
Naast de televisie-uitzending wordt LUISTER opgenomen in de lessen van De Kindertelefoon voor basis- en middelbare scholen. Ook wordt de documentaire vertoond tijdens de ontmoetingsworkshops van De Kindertelefoon met jonge nieuwkomers in Nederland en tijdens het scholenprogramma van IDFA komend najaar.

Film still LUISTER

Stichting De Kindertelefoon vervult in Nederland een unieke taak. De Kindertelefoon voert dagelijks zo’n 500 chat- en telefoongesprekken met kinderen van 8 - 18 jaar die op zoek zijn naar een luisterend oor. Met deze taak geeft De Kindertelefoon concreet invulling aan artikel 12 en 13 van het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Kinderen kunnen contact zoeken met De Kindertelefoon via telefoon en chat of met leeftijdsgenoten op het forum op de website www.kindertelefoon.nl. De dienstverlening van De Kindertelefoon is vertrouwelijk en gratis voor alle kinderen.

Chat:                       www.kindertelefoon.nl/chat
Telefoon:                0800-0432