Virtuele metro brengt bezoeker van dam in de Rotte naar de toekomst

Expo Bestemming Havenstad opent in Maritiem Museum Rotterdam

‘Bestemming Havenstad’ is de nieuwe tentoonstelling van het Maritiem Museum Rotterdam, die vanaf 13 december 2022 te zien is. Hierin ontdekken bezoekers het verleden, heden en de toekomst van Rotterdam en haar haven, en hoe die twee onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Stap in een virtuele metro en reis van dam tot wereldhaven.

In Bestemming Havenstad nemen Rotterdammers de bezoekers van de tentoonstelling mee in hun verhalen over verschillende plekken in de stad, locaties die onmiskenbaar gevormd zijn door de invloed van de haven. De expositie is een reis door de tijd, die laat zien dat stad en haven elkaar beïnvloeden.

Bezoekers stappen in het verhaal van de afdamming van de Rotte en reizen via het centrum naar Rotterdam Zuid, via Pernis en de Maasvlakte naar de toekomst. Daarbij komen ze prachtige objecten uit de museumcollectie tegen en maken ze kennis met de verhalen uit de stad.

Groots
De tentoonstelling beslaat een complete verdieping van het Maritiem Museum. Met 850 vierkante meter is dit één van de grootste tentoonstellingen die het museum ooit realiseerde. Op de grote, open vloer zijn de virtuele metrostations Rotte, Leuvehaven, Feijenoord, Zuid, Heijplaat, Pernis, Maasvlakte en Horizon te vinden. In die laatste stop kom je meer  te weten over de toekomst van de haven. Wat er in dit station te zien is, bepaalt elk jaar een nieuwe gastcurator. Bij de opening van de expo is dit LOLA landschapsarchitecten. Dit bureau blikt vooruit op het jaar 2200, als de zeespiegelstijging een feit is. Wat zijn hun oplossingen voor een nieuwe werkelijkheid in de haven en de stad?

Havenbedrijf
Zonder de steun van hoofdsponsor Havenbedrijf Rotterdam - ‘Port of Rotterdam’ - had deze tentoonstelling niet tot stand kunnen komen. In de afgelopen zomer tekenden het Havenbedrijf en het Maritiem Museum een overeenkomst voor samenwerking tot en met 2028. Bert Boer, algemeen directeur Maritiem Museum: “Het hoofdsponsorschap van het Havenbedrijf stelt het museum in staat om de grote ambities die we hebben met de nieuwe tentoonstelling ‘Bestemming Havenstad’ te realiseren. ” Allard Castelein: “Het Havenbedrijf viert dit jaar zijn 90e verjaardag en wil graag iets terugdoen voor de stad. De nieuwe tentoonstelling toont dat stad en haven onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zowel in verleden, heden als in de toekomst. Ook vandaag de dag is de Rotterdamse haven van groot belang voor de stad en dus past het de haven in de stad goed zichtbaar te laten zijn. Mede daarom is Havenbedrijf Rotterdam hoofdsponsor van deze nieuwe tentoonstelling.”

Creatives krijgen een podium
Voor Bestemming Havenstad legde fotograaf Frank Hanswijk de stad vast in haar realistische, ruwe vorm. Daarnaast is er een eigenzinnig tentoonstellingsontwerp van Studio Marleen Bos, naar het idee van Boris Maas. Khalid Amahkran, Michael Barzilay en studio Roodenburgh zijn verantwoordelijk voor de audiovisuele producties, die speciaal voor deze expositie gemaakt zijn.

------ AANVULLENDE INFORMATIE ------

Biografieën creatives Bestemming Havenstad

Boris Maas (concept)

Boris Maas is een in Nederland geboren kunstenaar en ontwerper die objecten en installaties creëert van gedurfde eenvoud en elegante oplossingen, vaak met een conceptgedreven aanpak. Hij heeft een wereldwijde reikwijdte en levert ideeën voor hedendaagse problemen in alle regio's van de wereld. Zijn objecten onthullen meteen een voortdurende zoektocht naar het onontdekte. Eenvoud van vorm is goed uitgebalanceerd met een zachtheid die iemand aan het denken zet.

Boris vindt inspiratie zowel in de natuur als in de levendige aardse cultuur. Gevoed door een zeer collaboratieve, op onderzoek gebaseerde ontwerpmethode, betrekt zijn instinct en gevoeligheid in het werken met materialen klanten, belanghebbenden en experts uit een breed scala van velden vanaf het begin van het creatieve proces. Het resultaat zijn voorbeeldige, uitgesproken projecten waarmee we ons kunnen ontwikkelen naar een betere toekomst.

Marleen Bos (ontwerper)

Studeerde Architectonische vormgeving aan de AKI Academie voor Art en Design en Massachusetts College of Arts. Na haar afstuderen werkt ze als freelancer aan theater- en filmsets in Nederland en de VS.

In 2004 rolt ze in de wereld van (luxury)fashion en ontwerpt en bouwt voor o.a. Hermès, Valentino en M-Missoni, etalages en decors voor hun winkels en showrooms in Boston en New York. In 2008 verhuist ze terug naar Nederland en werkt voor Tinker imagineers en Kossmann.dejong aan tentoonstellingen, bezoekerscentra en experiences.

In 2017 richt zij Studio Marleen Bos op. Door haar ervaring met theater en licht creëert ze met veel plezier onvergetelijke decors voor interieurs en tentoonstellingen.

Frank Hanswijk (fotograaf)

Het wonen en leven in Rotterdam is een vast onderdeel van mijn werk. Al vanaf de jaren negentig fotografeer ik de stad en haar bewoners – vanuit een fascinatie voor de stedelijke ontwikkeling en de invloed daarvan de Rotterdammers.

Stad en haven zijn onlosmakelijk verbonden in Rotterdam en de Rotterdammers. Dat geldt ook voor mijn eigen leven. Mijn vader was waterklerk in de haven van Rotterdam en als jongen mocht ik af en toe mee om een schip in te klaren. Dan reden we richting de Botlek, Waalhaven, Pernis of naar de rechtermaasoever de Vulcaanhaven in of de Wilhelminahaven bij Vlaardingen, en dan weer richting Maasvlakte via Rozenburg langs de geluidschermen. Het ging dan om een tanklichter, een coaster, of een serieuze olietanker waar we aan boord gingen via een trap of een touwladder – dat was extra spannend. Mijn vader liet dan alllerlei vrachtpapieren tekenen en regelde cashgeld en doktersafspraken voor personeel aan boord. Ik keek mijn ogen uit, en ook de geuren van smeerolie, visolie, koffie en kruidnagel en kokos hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. Voor deze serie heb ik mij laten leiden door mijn herinneringen. Ze brachten mij op de plekken die door de jaren heen zijn veranderd op de golven van efficiency en schaalvergroting, maar waar de haven in haar essentie van bewegingen, geuren en geluiden toch nog altijd bestaat.

Khalid Amahkran (fotograaf en video maker)

Opgegroeid in het Spangen van de jaren '90 zag hij van dichtbij wat het betekent om er niet bij te horen. Om hoe je eruit ziet, om je geloof, je afkomst of welke reden ook. Op z'n 19e besloot hij zichzelf en anderen die zich ongehoord en ongezien voelden een stem te geven. In de krant, in jury's of als curator voor musea.

Michael Barzilay (regisseur)

Michael Barzilay is schrijver en filmer en sinds 2002 eigenaar van Barzilay Media – audiovisueel- en tekstdesign.  Hij maakte reportages voor RTL, RTV Rijnmond, Talpa, Dif Media, Open Rotterdam, Nouvelle Media, ‘t Stormt en City Media Rotterdam en filmproducties voor talloze corporaties, organisaties en stichtingen.

In 2012 regisseerde en produceerde hij de VPRO-documentaire ‘Mijn leven als Deelder’ - Jules Deelder blikt terug op zijn leven. Een autobiografie verpakt als documentaire. Hij schreef onlangs het historische boek Cocky, Verzetsheldin uit Rotterdam – ‘Een fascinerend verhaal over een verborgen familiegeschiedenis en een Rotterdams verzetsnetwerk tijdens de Tweede Wereldoorlog’.

Michael schreef (en schrijft) als journalist en columnist voor talloze bladen en online media. Voor de tentoonstelling 'Bestemming Havenstad' leverde hij het Maritiem Museum de filmproducties.

------- HIERONDER NIET VOOR PUBLICATIE ------

Persuitnodiging

Graag nodigen we je als journalist uit voor een ‘sneak preview’ van de tentoonstelling Bestemming Havenstad, voor de officiële opening op 12 december aanstaande. Op donderdag 8 december zijn tussen 10.00 en 16.00 uur ook diverse makers en belanghebbenden aanwezig om vragen te beantwoorden. In elk geval zijn dat museumdirecteur Bert Boer en meerdere creatives die werkten aan de totstandkoming van deze tentoonstelling.

Om ervoor te zorgen dat je voldoende gelegenheid hebt de tentoonstelling te bezoeken, vragen te stellen en eventuele audiovisuele producties te maken, vragen we je je aan te melden via dit formulier en een tijdsslot te kiezen: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-pers-preview-bestemming-havenstad-maritiem-museum-rotterdam-466208992647

Thumbnail Hyperlink Meer over de tentoonstelling
Thumbnail Hyperlink Meer over 'Port of Rotterdam'
Thumbnail Hyperlink Meer over het Maritiem Museum Rotterdam
Thumbnail Hyperlink Informatie voor de pers
Thumbnail Hyperlink Persbericht: Maritiem Museum en Havenbedrijf bevestigen samenwerking
Thumbnail Hyperlink Database persfoto's
Thumbnail Hyperlink Aanmelden voor de perspreview
Thumbnail 178 KB jpg Impressie (Studio Marleen Bos)
Thumbnail 4 MB png Impressie (Studio Marleen Bos)
Thumbnail 10.7 MB png Impressie (Studio Marleen Bos)
Thumbnail 1.4 MB jpg Impressie (Studio Marleen Bos)
Thumbnail 493 KB jpg De tas van ingenieur Pieter Caland
Thumbnail 5.4 MB jpg Dwarsdoorsnede van het Zuiderhoofd – de dam langs de Nieuwe Waterweg – bij Hoek van Holland.
Thumbnail 4.2 MB jpg Model van de mammoettanker Esso Cambria (Foto: Bertel Kolthof)
Thumbnail 15.6 MB jpg Wandkaart van Rotterdam in atlasvorm, door Johannes de Vou en Romeyn de Hooghe, 1774.
Thumbnail 2.1 MB jpg Scheepsmodel van de ‘Padmos’ en ‘Blijdorp’. Oost-Indiëvaarders van de kamer Rotterdam van de VOC, circa 1723 (Foto: Eric van Straaten)
Thumbnail 2.9 MB jpg Leuvehaven te Rotterdam, 1782.Olieverfschilderij op paneel door Gerrit Groenewegen
Thumbnail 4.5 MB jpg De ’Rotterdam V’ in het dok bij de RDM, circa 1959 (fotograaf onbekend)
Thumbnail 10.7 MB png Gekleurde kaart van Suriname met vermelding van plantages, op basis van de getekende kaart door landmeter Willem Mogge, 1677
Thumbnail 3.2 MB jpg Kaart van Java, 1720, door Gerard van Keulen (Foto: Bertel Kolthof)
Thumbnail 1.3 MB jpg Vertrek van de ‘Waterman’, met emigranten, 1954
Thumbnail 869 KB jpg Emigranten aan boord van de ‘Rijndam’, circa 1895
Thumbnail 4.7 MB jpg Poster Bestemming Havenstad

In het Maritiem Museum ontdek je de enorme invloed van de maritieme wereld op ons dagelijks leven. Ga mee op reis door ons maritieme heden en verleden in eigentijdse tentoonstellingen voor grote én kleine avonturiers. Luister naar verhalen, bewonder topstukken uit onze vooraanstaande collectie of doe mee aan een van de vele activiteiten. Het museum ligt in de oudste en grootste museumhaven van Nederland waar je op historische schepen en kranen beleeft hoe de wereldhaven Rotterdam op déze plek begon. Maritiem Museum Rotterdam, een wereld die je raakt!