EFSA geeft positieve beoordeling aan Buffalo meelworm voor menselijke consumptie

Ÿnsect is klaar is om productie in heel Europa fors te verhogen.

Goed nieuws voor Ÿnsect Nederland die de Buffalo meelworm kweekt en verwerkt in de ‘vertical farm’ in Ermelo

4 juli 2022
De consumptie van insecten door de mens – als een efficiënt en rijk voedingsmiddel om duurzaamheid te ondersteunen en klimaatdoelstellingen te halen – krijgt een flinke boost nu de EFSA (European Food Safety Authority) de buffalomeelworm (Alphitobius diaperinus) als vierde insect positief heeft beoordeeld voor menselijke consumptie.

De EFSA-beoordeling moet nu nog worden bevestigd door de Europese Commissie, die na goedkeuring door de autoriteiten van de EU-lidstaten de definitieve autorisatie voor markttoelating in de Europese Unie zal geven, alvorens het product over het hele continent op grotere schaal in de handel kan worden gebracht.

Het EFSA-besluit is fantastisch nieuws voor Ÿnsect, wereldwijd marktleider op het gebied van insectenkweek. Dit innovatieve bedrijf, met een team van 260 medewerkers en met ca. 350 patenten in bezit, zorgt met haar nieuwste technologieën voor een revolutie in de productie van meelwormen, die vervolgens verwerkt worden tot duurzame en eiwitrijke voedingsingrediënten voor de volledige voedselketen: planten, vee, vissen, huisdieren en mensen.

Ÿnsect Netherlands aanvraag voor uitbreiding
Ÿnsect Netherlands in Ermelo (voorheen Protifarm) is een van de drie Ÿnsect-productiebedrijven waar buffalomeelwormen worden gekweekt. Deze jongste goedkeuring door de EFSA is een grote stap voorwaarts voor deze Nederlandse vertical farm, die hoofdzakelijk dit insect kweekt en verwerkt. Ÿnsect diende inmiddels haar aanvraag in bij de EFSA met het oog op een verdere uitbreiding van haar activiteiten in Europa, volledig in lijn met de klimaatdoelstellingen van de EU. Het bedrijf beschikt over de infrastructuur om de productie en de distributie verder uit te breiden, zodra de Europese Commissie haar groen licht geeft.

Hoewel de goedkeuring van insecten voor menselijke consumptie een relatief nieuw is, slaat het concept enorm aan in opkomende markten. Een ander topeiwit van Ÿnsect is gemaakt van de molitormeelworm. Dit was het eerste insect dat in januari 2021 door de EFSA werd goedgekeurd, kort voordat insecteneiwitten werden toegelaten in voer voor varkens en pluimvee.

Nederland (51%) bereidt om insecten te consumeren
In een studie van OnePoll in april 2022, blijkt meer dan de helft van de Nederlandse respondenten (51%) bereid om insecten te consumeren, nadat ze de voordelen voor het milieu en de gezondheid kenden. Bovendien zei 80% van de 2017 Nederlandse volwassenen dat overheden voedingsmiddelen op basis van insecten zouden moeten opnemen in hun gezondheids- en voedingsaanbevelingen.

Ÿnsect Human Nutrition & Health verkoopt reeds ingrediënten op basis van de buffalomeelworm onder de merknaam AdalbaPro. Deze ingrediënten komen we in diverse producten in Europa tegen, waaronder het merk Zirp dat in meer dan 800 BILA-winkels in Oostenrijk te koop is, proteïnepoeder en -repen van het merk ISAAC en Gourmet insectenburgers die in verschillende Deense restaurants op het menu staan. Het bedrijf is volledig op schema om haar productie te versnellen en aan de toenemende vraag op de Europese markt te voldoen.

Hoogwaardige bron van eiwitten
Onderzoek door de Universiteit Maastricht heeft onlangs voor het eerst aangetoond dat eiwitten van insecten even gunstig zijn, als de ‘gold standard’ eiwitten van melk. Beide eiwitten presteren hetzelfde op het gebied van spijsvertering, opname en de eigenschap om spierweefsel te kweken en te herstellen. Dit resultaat, dat in mei 2021 gepubliceerd werd in het prestigieuze en internationale wetenschappelijke tijdschrift “the American Journal of Clinical Nutrition”[1], bevestigt dat eiwit afkomstig van meelwormen een zeer hoogwaardig en kwalitatief ingrediënt is. In combinatie met duurzaamheidsargumenten zijn insecten een gelijkwaardige bron van kwaliteitsvolle eiwitten voor de voedselproductie.

Melkeiwit (80% caseïne en 20% wei) wordt vaak gezien als de gouden standaard. Dit onderzoek, dat is geleid door de Universiteit Maastricht, toont aan dat eiwitten van meelwormen aan dezelfde hoge normen voldoen. Daarnaast bevatten zij ook alle negen essentiële aminozuren, worden uitstekend verteerd in het menselijk lichaam en zorgen, na een studie op muizen, voor een drastische verlaging van cholesterol. De koopintentie van West-Europese consumenten, die bewust met hun gezondheid bezig zijn, ligt momenteel op 60%, gesteund door het feit dat eiwit van insecten een meer natuurlijk en minder bewerkt alternatief is voor het huidige aanbod van eiwitten op de markt.

De recente beoordeling door de EFSA dat Alphitobius diaperinus veilig zijn voor menselijke consumptie is een belangrijke stap voorwaarts voor de expansie van ons bedrijf”, vertelt Antoine Hubert, CEO en mede-oprichter van Ÿnsect. “Meelwormeiwit biedt het beste van twee werelden. Het is even voedzaam als dierlijk eiwit, maar met een veel geringere impact op het milieu en sinds een paar jaar ook veel gemakkelijker beschikbaar. Met het oog op het laatste IPCC-rapport en de urgentie om wereldwijd in te grijpen, zullen insecten ongetwijfeld een van de oplossingen zijn om de klimaatdoelstellingen van Parijs te behalen.”

Duurzame oplossing
De FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie  van de Verenigde Naties) schat dat de consumptie van dierlijke eiwitten tussen 2007 en 2030 met 52% zal toegenomen zijn. Het WRI (World Resources Institute) voorspelt een kloof van 60% tussen vraag en aanbod van eiwitten tegen 2050. De race naar alternatieve en duurzame eiwitten is dus gestart.

Naast het feit dat het een zeer voedzaam alternatief is voor plantaardige eiwitten, is de productie van insecteneiwitten ook extreem duurzaam. “Meelwormeiwit is het enige eiwit ter wereld dat op de markt verkrijgbaar is dat niet alleen gezondheid en prestatievermogen combineert, maar ook duurzaamheid en natuurlijkheid. In vergelijking met de traditionele veeteelt gebruikt Ÿnsect voor haar eiwitproductie 98% minder land, terwijl de biodiversiteit beter beschermd blijft en de ecologische voetafdruk aanzienlijk lager is. Wereldwijd biedt dit enorme kansen voor de ontwikkeling van nieuwe voedingsproducten. Deze goedkeuring geldt als een erkenning van de voedingskwaliteiten van onze ingrediënten en hun positieve impact op het milieu. Buffalomeelwormen vormen het hart van ons kweek- en verwerkingsproces in Ermelo. Deze erkenning is een enorme opsteker voor het intensief en baanbrekend werk van al onze teams in Nederland.” aldus Shankar Krishnamoorthy, EVP Chief development Officer.

Bovendien heb je maar 1 of 2 kg voer nodig om 1 kg insecteneiwit te produceren, in tegenstelling tot 9 kg voer voor traditioneel rundvee. Insecteneiwit is niet alleen duurzamer, maar zal de wereld ook openstellen voor een nieuwe manier van voedselproductontwikkeling die efficiënt en voedzaam is, doeltreffend en op meerdere punten een positieve impact zal hebben op de totale voedselketen”, voegt hij er nog aan toe.

Ÿnsect sluit aan bij de belangrijkste prioriteiten van de Europese Commissie, waaronder de Green Deal, het Actieplan Circulaire Economie, het Eiwitplan om de Europese soevereiniteit te vergroten en de EU Farm to Fork-strategie (mei 2020), waarin de insectenproductie als strategische sector wordt aangeduid met het oog op het realiseren van 'de transitie naar een klimaatneutrale Europese economie en het scheppen van nieuwe banen in de primaire productie’.

Na het groen licht van EFSA wil Ÿnsect de weg verder vrijmaken voor de productie van insecteneiwitten en deze industrie uitbreiden voor de cruciale uitdagingen van morgen. Als leider in de meelwormsector wil het bedrijf de ontwikkeling van duurzame langetermijnoplossingen voor de toenemende eiwitconsumptie wereldwijd versnellen.

Thumbnail Hyperlink

Over Ÿnsect
Ÿnsect is wereldleider op het vlak van natuurlijke eiwitten afkomstig van insecten en de productie van natuurlijke meststoffen. Ÿnsect werd in 2011 opgericht in Parijs (Frankrijk) door wetenschappers en milieuactivisten en is een Next40 en B Corp gecertificeerd bedrijf. Het transformeert insecten in hoogwaardige premium voedingsingrediënten voor de volledige voedselketen: planten, vissen, vee, huisdieren en mensen. Vanuit haar speciaal daarvoor ontworpen en ultramoderne productiebedrijven biedt Ÿnsect een biologische en duurzame langetermijnoplossing voor de toenemende consumptie van eiwitten en planten. Ÿnsect maakt gebruik van baanbrekende technologieën die beschermd worden door 350 patenten in 41 families voor de productie van meelwormen afkomstig van buffalokevers en meeltorren in sterk geautomatiseerde ‘vertical farms’, waardoor een waardeketen gecreëerd wordt in overeenstemming met de Overeenkomst van Parijs/COP21, het +1,5°C scenario en het EU-doel Fit for 55.

Ÿnsect werkt reeds vanuit drie productiebedrijven: één in Dole in Frankrijk (sinds 2016), één in Nederland in Ermelo (sinds 2017) en een derde in Nebraska in de Verenigde Staten. Momenteel wordt er een nieuwe productie-unit gebouwd, de grootste ‘vertical farm’ ter wereld in het Franse Amiens. Dit bedrijf dat momenteel werk biedt aan meer dan 300 personen, groeide uit tot een waarde van ongeveer 450 miljoen dollar dankzij belangrijke investeringsfondsen, banken en openbare instellingen wereldwijd, en exporteert haar producten over de hele wereld.

www.ynsect.com