Beste [{voornaam}],

Per 1 december 2021 treedt Stephanie Olijve aan als zakelijk directeur-bestuurder van Stichting Discovery Museum. Meer informatie lees je in onderstaand persbericht. Mochten er vragen zijn, neem dan even contact op met Hans Gubbels via de gegevens onderaan het bericht.

Hartelijke groet,

Carola van 't Hof
PR & Communicatie

Stephanie Olijve nieuwe zakelijk directeur van Discovery Museum

Kerkrade, 15 oktober 2021 – De Raad van Toezicht van Stichting Discovery Museum maakt vandaag bekend dat Stephanie Olijve is benoemd tot nieuwe zakelijk directeur-bestuurder van het museum in Kerkrade. Met ingang van 1 december 2021 volgt zij zakelijk directeur a.i. Piet Wagemans op en wordt de museumstichting voortaan door een tweehoofdig bestuur geleid.

Stephanie Olijve, foto: Anne Jannes Photography

Olijve verhuist van De Domijnen in Sittard, waar zij de functie van hoofd Bedrijfsvoering vervult, naar Discovery Museum in Kerkrade. Stephanie Olijve: “Na cultuur geproefd te hebben bij De Domijnen, waar ik met mijn team in roerige tijden succesvol een nieuw fundament voor de bedrijfsvoering gelegd heb, kijk ik ernaar uit aan de slag te gaan in Discovery Museum en daar, na de turbulente fase van afgelopen jaar, de doorontwikkeling mee vooruit te helpen. Ik verheug me op de zeer inspirerende omgeving bij Discovery Museum!”.

Stephanie Olijve (1975, Heerlen) heeft Bedrijfseconomie, Accounting & Control gestudeerd aan Maastricht University. Haar loopbaan startte ze bij diverse commerciële bedrijven. Zo heeft ze gewerkt als hoofd financiën en vervolgens als country manager Benelux bij een bekend modemerk. Voorjaar 2019 heeft zij de overstap naar de culturele sector gemaakt door als hoofd Bedrijfsvoering bij De Domijnen aan de slag te gaan. Daar is zij verantwoordelijk voor financiën, P&O, ICT, huisvesting en facilitair, de vrijwilligerscoördinatie en de horeca.

Carlo van Kemenade, voorzitter Raad van Toezicht van Stichting Discovery Museum, is verheugd over de benoeming van Stephanie Olijve: “We zijn als Raad van Toezicht bijzonder blij haar benoeming bekend te kunnen maken. Met haar financiële en leidinggevende ervaring is Stephanie Olijve in staat bij te dragen aan een gezonde financiële toekomst voor Discovery Museum. Met de roerige tijd die achter ons ligt, is de extra kennis en ervaring op gebied van financiën en bedrijfsvoering die zij brengt van harte welkom.”

Discovery Museum op het Museumplein te Kerkrade is een samenvoeging van voormalige musea Continium, Columbus en Cube. De achterliggende stichting heeft in de tweede helft van 2020 een ingrijpende reorganisatie doorgemaakt, met als doel het museum financieel gezond de toekomst in te laten gaan. Het aanstellen van Stephanie Olijve als zakelijk directeur en tweede bestuurder, is een belangrijke stap in dit proces.

Hans Gubbels, algemeen directeur-bestuurder van Stichting Discovery Museum: “Ik kijk ernaar uit samen met Stephanie Olijve aan de slag te gaan. Samen aan het roer starten we 2022 met het verder op- en uitbouwen van Discovery Museum, als museum dat de thema’s wetenschap, technologie, ontwerp en aarde op een toegankelijke manier bij bezoekers brengt. Er zijn ideeën genoeg, samen gaan we kijken welke daarvan we op een toekomstbestendige manier ten uitvoer gaan brengen.”

Over Discovery Museum
Discovery Museum op het Museumplein te Kerkrade komt voort uit de voormalige musea Columbus earth center, Cube design museum en Continium discovery center. Het combineert de thema's van deze musea - aarde, ontwerp, wetenschap & technologie - in één museum voor één publiek: iedereen die nieuwsgierig is. Discovery Museum herbergt een grote diversiteit aan activiteiten: naast interactieve wetenschapsexposities, adembenemende en unieke films (met bijvoorbeeld een bijzondere kijk op de aarde), tentoonstellingen over innovatieve producten en design en leerzame workshops, bieden we ook creatieve labruimtes waar de bezoeker zelf, of met begeleiding,aan de slag kan.
Discovery Museum wil iedereen betrekken in het collectief om de aarde tot een betere plek te maken. Het museum geeft op een toegankelijke en leerzame manier inzicht in hoe de wereld werkt op het gebied van wetenschap en techniek. Deze inzichten en het leggen van verbanden tussen verleden, heden en toekomst, veranderen wereldbeelden en gedachtepatronen. Discovery Museum geeft bezoekers kennis, kunde en inspiratie om zelf bij te dragen aan positieve verandering. Daarnaast wil Discovery Museum een kenniscentrum zijn op het gebied van aarde, wetenschap, techniek en ontwerp, dat in verbinding staat met verwante instellingen en de mens zelf. De activiteiten van het museum zijn gericht op reflectie en debat, en dragen bij aan verbetering van harmonie tussen mens, natuur en maatschappij.

www.discoverymuseum.nl