Ruim 3200 kinderen in beweging tijdens alternatief Eindhovense Koningsspelen

Op vrijdag 23 april vinden de jaarlijkse Koningsspelen plaats. Gemeente Eindhoven geeft invulling aan de spelen door intensief samen te werken met sportverenigingen en onderwijsinstellingen, zoals Summa College en Fontys Sporthogeschool. Ondanks de maatregelen rondom corona gaan de Koningsspelen door maar wordt er een andere invulling gegeven aan deze sportieve feestdag.

Samen sportief
De Koningsspelen vinden normaal plaats op drie verschillende sportlocaties in Eindhoven. Dit jaar wordt het programma vanwege de coronamaatregelen aangeboden op de basisscholen zelf. Studenten van Fontys Sportkunde en Summa College en meerdere sportverenigingen begeleiden de kinderen bij sportactiviteiten zoals handbal, voetbal, BMX en beachvolleybal. Kinderen kunnen door de clinics op een laagdrempelige wijze kennismaken met verschillende sporten en verenigingen. Naast alle sportieve uitdagingen doen de scholen ook mee aan de challenge wie het mooiste oranje schoolplein kan maken.

Landelijk initiatief
De Koningsspelen zijn een landelijk fenomeen dat jaarlijks plaatsvindt op de laatste vrijdag voor Koningsdag. Aan de Koningsspelen nemen gemiddeld 1,2 miljoen kinderen deel. De dag staat in het teken van een actief en sportief Oranjefeest voor basisschoolleerlingen uit heel Nederland. Het evenement draagt bij aan een verbonden, sportieve en gezonde samenleving. Ook leren de kinderen een dans van Kinderen voor Kinderen die ze uitvoeren tijdens de opening.

met vriendelijke groet,

Martijn van Gessel, Ireen Kouwenberg en Inge Beerens