Ondanks de val van het kabinet naar aanleiding van de Toeslagenaffaire, blijft de VVD ook in de meest recente peiling van Kantar de grootste partij van Nederland, met 42 virtuele zetels. De PVV zakt iets verder weg ten opzichte van begin januari. De PvdA wint twee zetels, onder meer omdat meerdere kiezers hun vertrouwen uitspreken in Lilianne Ploumen. Electorale verschuivingen bij de overige, niet genoemde, partijen zijn minimaal en vallen binnen de steekproefmarges.

Al zijn er relatief weinig verschuivingen te zien, wel valt op dat meer kiezers aangeven niet te weten op welke partij zij gaan stemmen. Dit percentage is gegroeid van een stabiele 22-24% naar 27%. Een deel van deze kiezers is - op basis van stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 - afkomstig van de PVV. Maar ook op de linkerflank zijn relatief veel kiezers er nog niet uit wat zij gaan stemmen bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen.

De Toeslagenaffaire

Meer dan zes op de tien Nederlanders (62%) vinden het terecht dat het kabinet naar aanleiding van de Toeslagenaffaire is afgetreden. Vooral kiezers van linkse partijen - GroenLinks (89%), SP (81%), PvdA (78%) - en in iets mindere mate kiezers van de PVV (70%) en D66 (65%) vinden dit terecht. Kiezers van de VVD staan relatief alleen in hun opvattingen dat zij dit onterecht vinden (42%). Zij achten Mark Rutte ook niet (20%), of slechts een beetje (39%), verantwoordelijk voor de Toeslagenaffaire, waar vooral kiezers van de overige partijen - SP (56%) en PVV (49%) voorop - premier Rutte geheel verantwoordelijk achten.

Hoewel een groot deel van het electoraat Rutte tenminste een beetje verantwoordelijk acht voor de Toeslagenaffaire (84%), vindt een groot gedeelte van de stemgerechtigde Nederlanders dat de Toeslagenaffaire is veroorzaakt door ons bureaucratische systeem. Ondanks het feit dat vooral linkse partijen Mark Rutte in grotere mate verantwoordelijk houden dan rechtse partijen, is dit een opvatting die aan beide einden van het politieke spectrum leeft.

Het vertrouwen in de overheid heeft door de Toeslagenaffaire bij veel kiezers een flinke deuk opgelopen. Bijna de helft van de kiezers (46%) geeft aan dat het vertrouwen in de overheid minder is geworden. Kiezers van de VVD, tevens ook de grootste groep kiezers op dit moment, geven in veel mindere mate aan dat het vertrouwen in de overheid gedaald is naar aanleiding van de Toeslagenaffaire.

Meer weten?

Neem dan contact op met

Manuel Kaal
Client Consultant & Opiniepeiler Kantar

m 06 13521739
e  [email protected]

Over Kantar

Kantar is de grootste organisatie ter wereld op het gebied van data, insights en consultancy. Niemand weet beter dan wij hoe mensen denken, wat ze voelen, en wat ze doen. Lokaal én in meer dan 90 landen wereldwijd. Door onze expertise op het gebied van menselijk gedrag te combineren met onze databronnen en benchmarks, innovatieve analytics en technologieën helpen we de meest toonaangevende organisaties overal ter wereld succesvol te groeien.

Understand People – Inspire Growth