Daikin breidt circulaire economie-programma verder uit

VRV-units met gerecycled koudemiddel nu verkrijgbaar in heel Europa

Brussel, december 2020 - De uitbreiding van het LooP by Daikin programma betekent een aanzienlijke toename van de duurzaamheid in Europa: jaarlijks zal 250.000 kg minder nieuw koudemiddel worden geproduceerd dankzij het circulaire economie programma.

Daikin Europe breidt zijn circulaire economie-programma verder uit naar alle VRV-units die in heel Europa worden geproduceerd en verkocht. Dankzij het LooP by Daikin programma wordt jaarlijks 250.000 kg minder nieuw koudemiddel geproduceerd, door Europese klanten toegang te geven tot gerecycled koudemiddel. Een onafhankelijke certificering garandeert dat het gerecyclede koudemiddel volledig voldoet aan alle kwaliteitsnormen en correct werd toegewezen aan gecertificeerde LooP by Daikin VRV-units. Als onderdeel van zijn wereldwijde koudemiddelbeleid plant Daikin een verdere uitbreiding naar andere producten en koudemiddelen.

Daikin, wereldwijd marktleider op het gebied van verwarming, ventilatie, airconditioning en koeling (HVAC-R), kondigt een uitbreiding van het LooP by Daikin circulaire economie-programma voor koudemiddelen aan. De basisprincipes van het programma zijn eenvoudig: Daikin recyclet koudemiddelen uit bestaande systemen via zijn netwerk van installateurs, brengt die opnieuw op het kwaliteitsniveau van nieuw koudemiddel, en wijst die vervolgens toe aan nieuwe VRV-systemen die in Europa worden geproduceerd en verkocht.

Een jaarlijkse besparing van 250.000 kg nieuw koelmiddel

LooP by Daikin werd in 2019 gelanceerd voor een beperkt aantal VRV-units. Dankzij het succes van het programma breidt het bedrijf het nu uit tot alle VRV-units die vanaf november 2020 in Europa worden geproduceerd en verkocht. Het LooP by Daikin programma geldt nu voor alle EU-lidstaten, Albanië, Bosnië-Herzegovina, IJsland, Kosovo, Montenegro, Noord-Macedonië, Noorwegen, Servië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

In totaal bespaart LooP by Daikin jaarlijks 250.000 kg nieuw geproduceerd koudemiddel. Sinds de lancering is het programma erg populair gebleken op de Europese markt. Dankzij het programma is het nu eenvoudiger dan ooit tevoren om koudemiddelen te hergebruiken. Bedrijven als retailer Action hebben het programma overgenomen. Deze Nederlandse winkelketen met meer dan 1.400 winkels in heel Europa gebruikt koudemiddelen die teruggewonnen zijn uit hun oude winkels en na recycling gebruikt worden in hun nieuwe of gerenoveerde winkels.

"LooP by Daikin is een perfect voorbeeld van een circulaire economie", zegt George Dimou, VRV-productmanager bij Daikin Europe. "We doen ons uiterste best om onze producten zo energiezuinig mogelijk te maken, de kringloop van onze producten te sluiten en al onze partners en klanten te motiveren om samen met ons de CO2-uitstoot te verminderen. Een verantwoordelijk materiaalgebruik is een integraal onderdeel van deze ambitie. LooP by Daikin is daar een perfecte illustratie van. Door ervoor te zorgen dat grondstoffen niet uitgeput raken, besparen we tonnen nieuw koudemiddel en verkleinen we onze impact op het milieu."

Europese Green Deal

Het LooP by Daikin programma past perfect bij de ambities van het Europese Green Deal Actieplan voor een circulaire economie, dat Daikin Europe volledig ondersteunt. De Europese Commissie heeft zich tot doel gesteld om afval, kunststof- en materiaalgebruik in de hele Europese Unie te verminderen. Innovatieve circulaire projecten zoals LooP by Daikin met een tastbare impact op het gebruik van natuurlijke hulpbronnen zijn één van de bijdragen van de HVAC-R industrie aan de strijd tegen materiaalverspilling.
Bovendien betekent investeren in een lokale circulaire economie en in Europese bedrijven ook een duurzame investering in de Europese economie. Op die manier overlappen de ambities van de Green Deal die van de 'Next Generation EU', het post-COVID-19 herstelprogramma van de Europese Unie.

Daarnaast heeft het hergebruik van gerecyclede koudemiddel geen gevolgen voor de quota van de Europese richtlijn voor F-gassen, en ondersteunt het de groei van de HVAC-R industrie op een duurzame manier. Een onafhankelijk auditproces garandeert dat het gerecyclede koudemiddel voldoet aan exact dezelfde kwaliteitsnormen als nieuw geproduceerd koudemiddel. Dit proces zorgt er ook voor dat de administratieve toewijzing van het gerecyclede koudemiddel correct verloopt: voor elke gecertificeerde LooP by Daikin unit op de markt is er een equivalent van 100% gerecyclede koudemiddel dat wordt gebruikt in de fabrieken van Daikin.

Industrienorm

Daikin zal blijven investeren in het LooP by Daikin programma als onderdeel van zijn duurzame strategie. Het bedrijf engageert zich om het programma op korte termijn verder uit te breiden, zodat nog meer soorten koudemiddelen en verschillende productseries kunnen worden opgenomen.

Voor meer informatie over LooP by Daikin kunt u terecht op www.daikin.nl/building-a-circular-economy

-------- einde persbericht

Over Daikin Nederland

Daikin Nederland is onderdeel van Daikin Europe N.V., een belangrijke Europese fabrikant en leverancier van airconditioners, warmtepompen en koel-/vriessystemen met ongeveer 5.500 werknemers over heel Europa en 10 grote productie-units in België, Tsjechië, Duitsland, Italië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk.

Met meer dan 95 jaar ervaring in het ontwerpen en produceren van klimaatsystemen, is Daikin wereldwijd toonaangevend op het gebied van warmtepomptechnologie en zet zij zich als bevlogen marktleider in voor een steeds beter binnen- én buitenklimaat. Naast airconditioningsystemen richt Daikin zich ook op de marktsegmenten voor verwarmingssystemen, koudwatermachines/ warmtepompen en koel-/vriessystemen. Hiermee leveren we passende, slimme en duurzame klimaat(totaal)oplossingen voor de commerciële, industriële en residentiële markt.

In Capelle aan den Ijssel werken ruim 130 mensen aan een beter (binnen)klimaat.