Te weinig Nederlanders weten wat de opties zijn om hun huis te verduurzamen

Het besparingspotentieel is enorm door slimme technologie, waar ook subsidies voor zijn

Amsterdam, 8 december 2020 – Verwarming en koelen van gebouwen en in de industrie zijn goed voor de helft van het energieverbruik van de EU. Niet zo vreemd dus dat verduurzaming hoog op de agenda staat van overheden en ze verschillende initiatieven in het leven hebben geroepen om verduurzaming te stimuleren. Volgens tado°, een van de Europese leiders op het gebied van intelligent klimaatbeheer voor woningen, kun je gemiddeld 22% op je energieverbruik besparen door slimme thermostaten te installeren. Het probleem is echter dat burgers vaak niet weten wat de opties zijn, wat het kost en wat het oplevert om je huis te verduurzamen. De overheid slaagt er volgens het Planbureau voor Leefomgeving ondanks zulke subsidieregelingen nog nauwelijks in burgers tot milieuvriendelijker gedrag te bewegen.

Besparingspotentieel is enorm
De helft van het energieverbruik van de EU is afkomstig van verwarming en koelen van gebouwen en in de industrie. En in Europa zijn verwarming en warm water alleen al goed voor gemiddeld 79% van het totale energieverbruik van een huishouden. Het besparingspotentieel op dat vlak is dus enorm. Ook in Nederland valt er nog een slag te maken op het gebied van energiebesparing. Nederlandse huizen verliezen bovendien gemiddeld na 5 uur tijd 2,4°C aan warmte (onderzoek tado°, uitgevoerd tussen december 2019 en januari 2020 onder 80.000 huizen), waardoor ze gedeeltelijk voor niks stoken. Wat kun je dan doen om je huis daadwerkelijk groener te maken?

Isolatie en slimme technologie
Als Europese landen de CO2-neutrale doelstelling van de EU vóór 2050 willen halen, moet er veel meer aandacht worden besteed aan het energiezuiniger maken van gebouwen en woningen. Je woning isolering en ramen moderniseren is een waardevolle investering omdat de warmte dan minder snel verloren gaat. Het verlaagt het energieverbruik en verhoogt het comfort.

Een andere, goedkopere optie is om slimme technologieën te installeren waarmee je jouw energieverbruik efficiënter kunt beheren en tot 31% (gemiddeld 22%) van de energie kunt besparen − zonder in te leveren op comfort. Slimme thermostaten zijn uitgerust met verschillende intelligente functies om ervoor te zorgen dat er geen warmte verloren gaat. Ze kunnen bijvoorbeeld de verwarming uitschakelen wanneer er niemand meer thuis is, de verwarming lager zetten als er een raam open staat of de verwarming afstemmen op het lokale weer. Verder bieden slimme radiatorthermostaten intelligente verwarmingsschema's voor individuele kamers, waardoor het hele huis niet onnodig wordt verwarmd.

Beide opties zorgen voor besparing op de energierekening, zonder in te hoeven leveren op comfort. Bovendien dragen ze bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van Europa (European Green Deal).

Weten wat verduurzaming oplevert
Overheden in heel Europa erkennen de waarde van slimme thermostaten en hebben verschillende initiatieven geïmplementeerd om aanschaf hiervan te stimuleren:

Het totaalbudget voor de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) is €84 miljoen. Op 1 november 2020 is nog meer dan de helft van dit budget beschikbaar (€50.001.763) om uit te keren voor het einde van dit jaar. Toon Bouten, CEO van tado°: “De voorlichting over verduurzaming van de overheid naar de burgers moet dus véél beter. Mensen weten vaak niet wat de opties zijn, wat het kost en wat het oplevert. En dat terwijl er verschillende subsidies in Nederland zijn die je kunt ontvangen als je je huis groener maakt, bijvoorbeeld voor isolatie, maar ook voor isolerende deuren, energiezuinig ventilatiesysteemen en slimme thermostaten. De aanschaf van een Slimme Thermostaat van tado° kan hierdoor bijna helemaal vergoed worden.”

Subsidieregelingen voor slimme thermostaten in Nederland
In Nederland kun je €120 subsidie aanvragen voor slimme thermostaten. Deze subsidieregeling voor eigenaar en bewoner geldt nog t/m 31 december 2020. De subsidie voor Verenigingen van Eigenaren loopt tot en met 31 december 2022.

Een andere regeling, Bouwbesluit 2012 (die sinds maart 2020 is gewijzigd) stelt aanvullende eisen aan het vervangen van een verwarmingssysteem. Wanneer dit gebeurt, is het verplicht om zelfregulerende apparatuur – zoals een slimme thermostaat – te installeren die de temperatuur per ruimte of zone kan regelen.

Whizpr
Iris Tempels, Chantal van Ulft