De wereld kleurt groen op St. Patrick’s Day:

Van het Reuzenrad op de Pier in Scheveningen tot Empire State Building in New York

Den Haag, 17 maart 2020 - Vandaag staat het Reuzenrad op de Pier in Scheveningen in de groene spotlights ter gelegenheid van St. Patrick’s Day. Hiermee wordt de belangrijkste Ierse feestdag ingeluid op 17 maart. Dit gebeurt in het teken van de ‘Global Greening’; het evenement waarbij ruim 400 toonaangevende gebouwen en UNESCO Werelderfgoederen ’s avonds groen worden verlicht. Wat begon als een initiatief groeide uit tot een fenomeen en een symbool van samenhorigheid wereldwijd. De objecten gaan vandaag vanaf 19.00 uur op groen. Nederland staat daarmee in hetzelfde rijtje als een aantal prominentie blikvangers als het Colosseum in Rome, Manneken Pis in Brussel, het Sydney Opera House, het Empire State Building en Madison Square Garden in New York en de Niagara Falls in Canada.

De editie van 2020 is het 10-jarige jubileum van het wereldwijde initiatief Global Greening en voor dit jubileum pakt ook Nederland uit. Met het ‘op groen gaan’ van het Reuzenrad op de Pier in Scheveningen is Den Haag goed vertegenwoordigd in de Greening van 2020. Ook de windmolen in Weert, het 'Kissing Couple XXXL' in Amsterdam en een aantal andere locaties komen in het groene licht te staan. Eerdere jaren namen Iamsterdam op het Museumplein, Evoluon in Eindhoven, EYE in Amsterdam en de A’DAM toren deel.

Saint Patrick
Global Greening is een initiatief van Ierland Toerisme. Saint Patrick is de beschermheilige van Ierland. Op zijn sterfdag, St. Patrick's Day, lopen honderdduizenden mensen over de hele wereld volledig uitgedost mee in kleurrijke optochten. De feestelijkheden op 17 maart waren oorspronkelijk bedoeld om de heilige te eren en de komst van het christendom te vieren, maar inmiddels is de feestdag uitgegroeid tot een dag waarop de Ierse cultuur in het algemeen wordt gevierd. Vandaag de dag wordt St. Patrick’s Day in meer landen gevierd dan enig andere nationale feestdag. In Dublin en de rest van Ierland duurt het St. Patrick’s Festival zelfs meerdere dagen.

Het reuzenrad op De Pier van Scheveningen kleurt ook dit jaar groen tijdens de Global Greening © Tourism Ireland

Meer foto en video footage St. Patrick’s Day and Global Greening: https://www.youtube.com/watch?v=OypR4E0xyVA&feature=youtu.be or http://client.anotheravenue.com/files?link=5aaa29cfa70d4

Global Greening b roll: http://client.anotheravenue.com/files?link=5aaa35f91bbd5

Global Greening stills: http://client.anotheravenue.com/files?link=5aaa35a85210d