UWV WERKbedrijf Emmen maakt werken over de grens eenvoudig met Transferpunt Werken in Duitsland

Het UWV WERKbedrijf in Emmen is op 1 mei officieel gestart met het Transferpunt Werken in Duitsland. Doel is om werken in Duitsland net zo eenvoudig te maken als werken in eigen land. De ondersteuning die het Transferpunt in Zuidoost-Drenthe biedt aan Nederlandse werkzoekenden die een carrière in ons buurland ambiëren, is uniek. Het initiatief valt bovendien prachtig samen met de Dag van Europa op 9 mei en het 25-jarig bestaan van de landelijke EURES-organisatie van UWV WERKbedrijf.

Papierwinkel
Werkzoekenden die in ons land wonen en een baan vinden in Duitsland krijgen te maken met een enorme papierwinkel aan formulieren, omdat ze onder het Duitse fiscale en sociale recht vallen. Een paar voorbeelden: Nederlandse aftrekposten en toeslagen als zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek en kinderbijslag komen in geval van alleenverdieners per direct te vervallen. Tegelijkertijd hebben ze pas in een later stadium van hun dienstverband profijt van Duitse fiscale voordelen en de hogere Duitse kinderbijslag. Ook vergoeden de meeste werkgevers in Duitsland geen reiskosten woon-werkverkeer.

Dienstverlening Transferpunt
Het Transferpunt geeft vanaf aanvang van het Duitse dienstverband maximaal twee jaar ondersteuning bij diverse zaken, zoals het regelen en invullen van alle benodigde papieren. Ook wordt begeleiding gegeven bij de eerste belastingaangifte als sprake is van is van toekomstige fiscale en sociale voordelen en wordt alle correspondentie met Duitse instanties verzorgd. Het Grensteam Zuidoost Drenthe, bestaande uit UWV, verschillende Drentse gemeenten en onderwijsinstellingen en Agentur für Arbeit, is al zo’n twee jaar succesvol operatief in bemiddeling, samenwerking en informatievoorziening. Nu komt daar dus actieve begeleiding en ondersteuning op individueel niveau bij zodra een Nederlandse werkzoekende in dienst komt bij een Duitse organisatie. Overigens biedt het Transferpunt dezelfde dienstverlening aan Duitse inwoners die willen werken voor een Nederlandse werkgever.

Caroline Wille, een 32-jarige Duitse die werkzaam is aan de NHL Stenden Hogeschool in Emmen, heeft veel baat gehad bij de ondersteuning van het Transferpunt. “Ik ben heel blij met de korte lijntjes. Binnen een half uur was het geregeld. Geweldig om te zien hoe groot het netwerk van het Transferpunt is en hoe dat wordt benut.”

Beoogde effecten en toekomst
Ook werkgevers kunnen terecht bij het Transferpunt voor bijvoorbeeld het opstellen van een grensoverschrijdend functieprofiel of ondersteuning bij wervingsactiviteiten. Uitgangspunt is dat de grens geen barrière is, maar juist een verbinding vormt tussen Duitse werkgevers aan de ene kant en Nederlandse inwoners aan de andere zijde. Het Transferpunt lost knelpunten op zoals bureaucratie en inkomensschommelingen. Het houdt netto besteedbare inkomsten op peil en enthousiasmeert op deze manier meer mensen om (langer) te gaan werken in Duitsland. De pilot start in Emmen. In de toekomst wil het Transferpunt zijn service uitbreiden langs de hele grensstreek.