Herkenbare en opvallende resultaten uit Het Grote Klusonderzoek van Praxis
Vrouw bepaalt vaker eindresultaat bij klussen in huis

Amsterdam, 2 juni 2014 – Wie denkt dat vrouwen geen invloed hebben bij het klussen in en rondom het huis, heeft het mis. De klus zelf blijft een mannenproject, maar het eindresultaat wordt vaker bepaald door de vrouw! Dit blijkt uit Het Grote Klusonderzoek van Praxis uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok | NetPanel waaraan 2.620 Nederlanders deelnamen.

Het Grote Klusonderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders. Roy van Keulen, Directeur Klant Praxis: “Door middel van het onderzoek wil Praxis een nòg beter inzicht krijgen in het klusgedrag van Nederlanders”. Een aantal opmerkelijke verschillen tussen mannen en vrouwen in hun klusgedrag kwam uit het onderzoek naar voren. Zo geeft 1 op de 3 mannen aan meer te kunnen dan een basis- en/of gemiddelde klus. Bij vrouwen ligt dit veel lager; slechts 1 op de 20 vrouwen geeft aan meer te kunnen dan verven, behangen of een gordijnrails ophangen. Ook al blijkt de klus op zich nog altijd een echt mannendomein, uit het onderzoek blijkt dat vrouwen vaker het eindresultaat bepalen. Wanneer men samenwoont, bepaalt 1 op de 5 vrouwen het eindresultaat, terwijl bij mannen 1 op de 10 het heft in handen neemt.

Samen klussen: voor de gezelligheid of uit noodzaak?
Ook blijkt uit het onderzoek dat klussen een sociale aangelegenheid is en meestal samen met een partner wordt gedaan. De belangrijkste reden om samen te klussen is bij vrouwen opvallend anders dan bij mannen. Bij vrouwen gaat het voornamelijk om de handigheid van de medeklusser, terwijl het bij mannen meestal gaat om de snelheid en gezelligheid. De troep die tijdens het klussen ontstaat, blijkt bij vrouwen een opvallende klusergernis. Mannen maken zich daar minder druk om en ergeren zich meer aan opmeetfouten.

“Mag ik je boormachine even lenen?”
Van de alleenstaande mannen blijkt bijna de helft voldoende gereedschap in huis te hebben om een klus uit te kunnen voeren, terwijl veruit de meeste alleenstaande vrouwen niet al het benodigde gereedschap in huis hebben. Maar liefst 56% van de alleenstaande vrouwen leent daarom wel eens gereedschap voor een klus. De zin “mag ik je boormachine even lenen” zal dan ook vele malen vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen.

Winkels belangrijkste inspiratiebron voor vrouwen
Inspiratie wordt door 41% van de vrouwen opgedaan in winkels, 30% gebruikt tijdschriften als goede raadgever (versus 20% van de mannen) en 32% plukt tips en inspiratie uit tv-programma’s. Onder de 40 jaar gebruiken vrouwen meer social media om inspiratie op te doen, maar ook om het eindresultaat op te delen. Bijna 4 op de 10 van de vrouwen onder de 40 jaar laten met trots het eindresultaat zien via social media.

“De onderzoeksresultaten laten zien dat mensen graag van hun huis hun thuis maken, want klussen geeft nog steeds plezier en voldoening”, aldus Roy van Keulen.

Lees meer onderzoeksresultaten en test je eigen klusgedrag op www.praxis.nl/klusonderzoek.

////EINDE BERICHT////
Bijlage: Infographic resultaten van Het Grote Klusonderzoek.

Over Praxis
Praxis is één van de grootste doe-het-zelf ketens van Nederland en biedt miljoenen klanten een keuze uit meer dan 30.000 artikelen. Praxis is opgericht in 1978 en behoort tot de top van de doe-het-zelf branche in Nederland en heeft ruim 3.400 medewerkers. In totaal zijn er 141 winkels, inclusief 32 Megastores, waarvan 11 Mega & Tuin èn een online winkel op www.praxis.nl.