Bol.com pakt uit door ruim 3,5 miljoen artikelen niet in te pakken

Utrecht, 11 april 2019 - Bol.com schrapt in 2019 waar mogelijk de blauwwitte bol.com-doos. Dit jaar nog worden circa 3,5 miljoen artikelen zonder de herkenbare bol.com-doos verstuurd. Is de kartonnen doos noodzakelijk voor de bescherming van het artikel, dan verpakt bol.com het op een zo verantwoord mogelijke manier. Zo introduceert bol.com ook een verzendzak van gerecycled plastic en wordt het gebruik van karton en opvulmateriaal beperkt. Dit zorgt voor minder loze lucht in pakketjes, waardoor er minder transportbewegingen zijn. Deze duurzame verpakkingsmaatregelen zijn onderdeel van de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025.

Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com: "Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is? Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming. Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025. We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij.”

Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan bol.com met duurzame verpakkingsmaatregelen een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.

Afbeelding: voorbeeld van een artikel dat zonder bol.com-doos verstuurd kan worden

Verzendzak
De nieuwe verzendzak van bol.com is voor 100 procent gemaakt van gerecycled plastic. Hiermee worden artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding op maat ingepakt. Zo kunnen meer pakketjes per bezorging mee. De CO2-reductie wordt echter met name behaald doordat dit verpakkingsmateriaal lichter is. In vergelijking met de kartonnen doos die het vervangt, levert de verzendzak naar verwachting een CO2-reductie van 90 procent per verpakking op. Deze schatting is door het gerenommeerde duurzaamheidsadviesbureau Sustainalize gevalideerd met hun Externalize-methode. Een boodschap op de verzendzak om deze ook weer te scheiden bij het plastic afval, maakt klanten attent op de mogelijkheid te recyclen.

Geavanceerde inpakmachines
Naast het efficiënt handmatig inpakken, wordt in het fulfilment center van bol.com in Waalwijk bovendien gewerkt met geavanceerde inpakmachines. Op die manier wordt loze ruimte in pakketjes zoveel mogelijk voorkomen. Bol.com heeft sinds 2015 als een van de eerste bedrijven in Europa een automatische verpakkingsmachine die de verpakking precies afstemt op het artikel. Inmiddels maakt bol.com gebruik van 7 van deze inpakmachines, met een vermindering van de CO2-uitstoot als gevolg. De komende jaren zal dit aantal groeien naar ruim 25 inpakmachines, en blijft bol.com experimenteren en innoveren op dit onderwerp.

EINDE BERICHT

Over bol.com en duurzaam ondernemen
Duurzaam leven wordt de nieuwe werkelijkheid gelooft bol.com. Daarom helpen we klanten elke dag een bewustere keuze te maken bij hun aankopen en zorgen we dat pakketbezorging een steeds kleiner effect heeft op het milieu. Onze ambitie? In 2025 moet winkelen bij bol.com klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat we onze directe voetafdruk terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket, en bieden we in elke relevante productcategorie een duurzaam alternatief. Met de sector gaan we hiervoor actief samenwerkingen aan. Met ons netwerk van leveranciers, winkeliers, collega’s en miljoenen klanten zijn we in staat een duurzame toekomst dichterbij te halen.

In 2019 maakt bol.com zich onder andere hard voor het helpen van klanten bij het maken van een bewustere keuze door duurzaamheidskenmerken op te nemen in filters en zichtbaar te maken bij artikelen. Daarnaast zetten we ons in voor het digitaliseren van duurzame productkenmerken, door met verschillende marktpartijen samen te werken aan een digitale databse. In ons fulfilmentcenter, dat in energieverbruik al volledig CO2-neutraal is, voeren we verschillende innovaties door om lucht in pakketjes en kartonverbruik tot het minimum te reduceren. Verder testen we in samenwerking met onze partner PostNL een twee-uurs bezorgservice per elektrische bakfiets. Met deze en andere activiteiten werken we elke dag aan het verduurzamen van onze logistiek, ons assortiment en energiegebruik. Voor meer informatie over bol.com en duurzaamheid: https://www.bol.com/nl/m/mvo/

Over bol.com
Bol.com is al sinds de start in 1999 een van de populairste winkels van Nederland en België. Bij bol.com winkelen ruim 8 miljoen Nederlanders en Belgen. Met een assortiment van 16 miljoen artikelen, en verdeeld over meer dan 20 productcategorieën, kunnen klanten kiezen uit het breedste assortiment. Dit bestaat uit boeken, ebooks, muziek, films, games, elektronica, speelgoed, sieraden en accessoires, babyartikelen, tuin- en klusartikelen en alles voor wonen, dieren, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging. Bol.com biedt het breedste assortiment door samen te werken met 21.000 Nederlandse en Belgische winkeliers die via bol.com verkopen. Dat klanten van bol.com de winkel waarderen, blijkt onder andere uit de vele (publieks)prijzen die bol.com in de afgelopen jaren heeft ontvangen. Zo is bol.com in 2019 voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Sterkste retailmerk van Nederland’1 en riep het publiek bol.com in 2017 en 2018 uit tot ‘Meest geliefde winkel van Nederland’2. Daarnaast is bol.com in 2017 uitgeroepen tot ‘Retailer of the Year'2 in Nederland. Bij de Belgische ‘Shopping Awards’ in 2018 riep het publiek bol.com uit tot ‘Beste Webshop van België’. Bol.com is sinds 2012 onderdeel van Ahold Delhaize.

1. Hendrik Beerda Brand Consultancy
2. Q&A Research & Consultancy