Klaar terwijl je wacht: New York Pizza en 3D Hubs ontwikkelen 3D-pizzaprinter

New York Pizza lanceert 3D-geprinte pizza’s op treinstations

Amstelveen, 29 maart 2019 – Op weg naar je bestemming snel een verse pizza printen? Dat kan vanaf maandag op de NS Stations in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Daar plaatst New York Pizza als eerste in Nederland speciale 3D-pizzaprinters die het samen met 3D Hubs heeft ontwikkeld. Met deze innovatie haakt New York Pizza in op 3D food printing-trends.

Volgens New York Pizza-directeur Philippe Vorst is de 3D-pizzaprinter een wereldwijde primeur. “We hebben lang aan de ontwikkeling van deze machine gewerkt. Het viel niet mee om de perfecte pizza te produceren. Maar uiteindelijk is het gelukt en zijn we zo tevreden dat we de pizza’s nu op de markt brengen. In de loop van dit jaar plaatsen we bij iedere vestiging van New York Pizza een 3D-printer waar iedereen – ook buiten de openingstijden – zijn of haar eigen pizza kan printen. Duurzaam en betaalbaar.”

Uitdaging voor New York Pizza en 3D Hubs
Om het printen van pizza's te versnellen, sloegen New York Pizza en 3D Hubs de handen ineen. 3D Hubs is 's werelds grootste 3D-printnetwerk en actief in 140 landen. Het 3D-printen van levensmiddelen heeft inmiddels groot potentieel. Een 3D-pizza wordt laag voor laag opgebouwd, zonder gebruik van mallen of tussenstappen. “De grootste uitdaging vormde de bodem”, aldus Bram de Zwart, CEO van 3D Hubs. “Het heeft het ontwikkelteam bijna anderhalf jaar gekost voor het erin slaagde een krokante bodem te printen.”

Duurzaam zonder restjes
Naast dat het productieproces is versneld, is ook gekeken naar de verspilling van voedsel. Er wordt namelijk alleen geproduceerd (geprint) wat nodig is. Een mooie stap in het zero-waste-beleid dat New York Pizza nastreeft.

Nieuwe varianten in aantocht
Op basis van de huidige kennis kan de 3D-printer de pizza margherita en de pizza pepperoni printen. New York Pizza en 3D Hubs zijn naar eigen zeggen ver met de ontwikkeling van andere pizza's. Naar verwachting worden nog einde dit jaar de pizza Hawaï en een vegetarische pizza met groenten geïntroduceerd.

Over New York Pizza

New York Pizza is opgericht door Richard Abram en de broers Max en Philippe Vorst. Zij haalden in 1993 ‘the original slice’ vanuit New York naar Nederland. Vanuit de eerste vestiging aan het Amsterdamse Spui werden pizza slices verkocht. De formule sloeg aan en al snel werden er meerdere restaurants geopend. Vanaf 1996 richtte het bedrijf zich ook op de bezorging van pizza. Momenteel telt New York Pizza 200 vestigingen in Nederland, waarvan 90% bezorgdiensten leveren. De franchise-organisatie besteedt veel aandacht aan duurzaamheid. Zo was het in 2012 de eerste keten in Nederland met e-bikes. Daarnaast wil New York Pizza vanaf 2020 alle plastic verpakkingen naar de consument vervangen door 100% duurzame verpakkingen. Andere kernpunten van New York Pizza zijn het gebruik van verse en 100% natuurlijke ingrediënten, geen gebruik van kunstmatige kleur,- en smaakstoffen, het minimaliseren van CO2-uitstoot door elektrische vervoersmiddelen en het stimuleren van gebruik van energie opgewekt door wind en levert op deze manier een positieve bijdrage aan de samenleving. In 2019 is New York Pizza voor het derde jaar op rij een van de belangrijkste sponsors van The Voice of Holland. De omzet van New York Pizza Nederland bedroeg in 2018 95 miljoen euro.

Meer informatie: https://www.newyorkpizza.nl/