Ruby Hotel opent eerste hotel in Scandinavië

Nieuw Ruby Hotel opent deuren in het centrum van Helsinki, Finland

Berkel en Rodenrijs, 28 februari 2019 // Ruby begint het jaar met goed nieuws. De nog jonge hotel groep – opgericht door CEO Michael Struck – is in de Finse hoofdstad Helsinki zijn eerste project in Scandinavië gestart.

Gevestigd in een historisch 19e-eeuw gebouw, ligt het nieuwe hotel in Helsinki’s charmante wijk Kruununhaka. Een gebied dat bekend staat om zijn prachtige Judendstil art-nouveau architectuur. Door de centrale ligging tussen het centraal station en de trendy wijk Kallio, liggen hotspots als de haven, het marktplein, de kathedraal van Helsinki en Tori Quarters – het kloppende hart van het lokale nachtleven – op slechts een steenworp afstand.

Een sterk entree in de Scandinavische markt

Voor dit voor de hotelgroep eerste Scandinavische project is Ruby is een samenwerking aangegaan met vastgoed partner ICON Real Estate, een Finse projectontwikkelaar gebaseerd in Vaasa met een indrukwekkende staat van dienst in de binnenstad van Helsinki.

Een historisch gebouwencomplex bestaand uit een hoofdgebouw en een bijgebouw (Mariankatu 23 en Maneesikatu 7) zal onderdak bieden aan het Finse Ruby hotel, dat 142 gastenkamers, een 24-uurs bar en ontbijtruimte, een paviljoen in de binnenplaats en een buitenterras gaat beslaan. “Het zal ook het eerste van one hotels zijn met een sauna. We hebben ons laten overtuigen door de Finse traditie!” aldus Struck. Gebouwd in 1885 heeft het gebouw een rijke geschiedenis die nauw verbonden is met de Finse nationale dichter Johan Ludvig Runeberg.

Buiten de rijke geschiedenis van de gebouwen, is de wijk Kruunuhaka de oudste in de stad Helsinki. In de buurt liggen veel gebouwen van historisch belang zoals het presidentiële paleis gelegen aan de andere kant van Mariankatu, naast de markt.

De ontwikkeling van Ruby Helsink is onderdeel van een groter vastgoedproject (10.000 m2) met als doel de buurt nieuw leven in te blazen, waarbij naast het hotel 50-60 luxe appartementen worden gerealiseerd variërend van studio’s tot 4-kamer appartementen.

Een ‘lean form of luxury’

Net als in de andere hotels, volgt ook dit nieuwe hotel Ruby’s ‘Lean Luxury’-filosofie; een toplocatie, hoogwaardige materialen en een schitterend design. En dit alles tegen betaalbare prijzen door het wegsnijden van het overtollige en te focussen op het essentiële.

CEO Struck legt uit: “Lean Luxury werkt omdat we luxe toepassen in een relatief compacte ruimte, vergelijkbaar met luxe jachten waarbij we afzien van onnodige diensten. Dankzij gepatenteerde technische innovaties plannen, bouwen en organiseren we anders dan conventionele hotels. Meer precies, we plannen en bouwen op modulaire wijze waarbij we achter de schermen de automatiseringsprocessen daar waar mogelijk centraliseren. Dit helpt ons om een luxe en unieke hotelervaring te creëren voor een betaalbare prijs.”Ieder Ruby hotel is individueel ontworpen en ontwikkeld, met respect voor lokale thema’s en verhalen.

Nog eens negen hotels ‘under construction’

Meer Ruby hotels staan op de planning; met steun van gerenomeerde partners zal Ruby tegen 2021 negen nieuwe hotels openen. Dit gebeurt onder andere in Londen, Zürich, Keulen, Frankfurt en Shanghai. Voor Ruby betekent het tekenen van het Finse project een entree in de uiterst competitieve Scandinavische markt, die veel potentieel biedt voor hedendaagse, innovatieve concepten als Ruby.

In de pijplijn…

- EINDE -

Over Ruby Hotels

De in München gevestigde Ruby Group, geleid door oprichter en CEO Michael Struck, is baanbrekend met zijn Lean Luxury filosofie. Door een efficiënte organisatiestructuur te hebben en zich te concentreren op de essentie weet Ruby een moderne, betaalbare vorm van luxe te creëren voor de moderne stijl- én kostenbewuste klanten.

Opgericht in 2013 exploiteert de groep momenteel zes Ruby hotels, met een uitbreiding van acht hotels die reeds in aanbouw zijn of zich in de planningsfase van de bouw bevinden. Met de joint venture Ruby Asia, opgericht in 2018, breidt Ruby uit naar Azië. Naast het exploiteren van hotels, heeft Ruby haar services in München en Hamburg uitgebreid met het aanbieden van Ruby Works; perfect uitgeruste werkruimtes met een creatieve sfeer in een inspirerende kantoor community.

Financieel sterke partners ondersteunen de expansie van Ruby. De Oostenrijkse Soravia Group; een private equity fonds; Michel Hehn, een investeerder; een Duits familiebedrijf en Michael Struck hebben gezamenlijk de aandelen in handen.

Over ICON

ICON Real Estate – gevestigd in Vaasa en geleid door oprichter en CEO Markus Havulehto – is een Finse vastgoedontwikkelaar die zich richt op Helsinki’s grootstedelijke markt en die zich de komende jaren wil uitbreiden naar andere Scandinavische hoofdsteden. ICON”s filosofie rond haar projecten draait om drie kernpwaarden; duurzaamheid, digitalisering en efficiëntie.

ICON heeft vier projecten afgerond en momenteel zeven projecten gaande met een totale projectwaarde van 275 miljoen euro. Naast dit fantastische herontwikkelingsproject is ICON momenteel bezig met de ontwikkeling van het grootste houten huis in Finland. Dit project wordt gerealiseerd met volumetrische modules die in de fabriek worden gebouwd en naar de bouwplaats worden getransporteerd ter assemblage.

“We zijn er vast van overtuigd dat door een praktische benadering van al onze projecten waarmee onze kernwaarden worden gerespecteerd, we in staat zijn een bovengemiddeld rendement te bieden aan onze investeerders en een eindproduct te leveren dat een goede investering op zich is. Onze slogan is: Tastbare winst – dit is wat we leveren”. Hiermee beschrijft Havulehto ICON’s filosofie.